Alla hjärtans dag... Varför inte?



Jag känner att jag har hört allt för många gånger att alla hjärtans dag är ett fjantigt påhitt.  Att det är en högtid då affärskedjorna och dess leverantörer bara försöker tjäna pengar på allt krimskrams, hjärtan, blommor osv. Att varför måste vi ha en bestämd dag då vi ska visa vår kärlek och omtanke till våra nära och kära, när man kan göra det varje dag. Men det som jag har hört mest är att "det är en larvig trend från USA, som vi lättlurade bara hakar på..." Och det är ju så typiskt svenskt att tycka sådär! Visst, alla får ju tycka som dom vill... Men varför inte vara öppen för lite "nya" och roliga traditioner?  


Varför inte visa sin uppskattning till omgivningen lite extra mycket på alla hjärtans dag? Det betyder ju inte att man inte kan göra det alla andra dagar också.  Och det här argumentet som många kör med, att affärer bara vill tjäna pengar. Jo, det är faktiskt helt sant, MEN det är väl inte något fenomen som inträffar just över alla hjärtans dag? Det är väl samma visa även på jul, nyår och påsk? Då butikshyllorna kryllar av söta små tomtar, fina champagneglas och knallgula kycklingar.  För att inte tala om Halloween! Det om något är väl en trend från USA som kryper sig närmare oss svenskar för varje år som går. Men då är det inte så många som klagar längre, utan då passar man på att dra till med maskerader och festande. Så varför detta tjat om att Alla hjärtans dag är så töntigt, tråkigt, onödigt? Och kom inte och säg nu att de andra högtiderna firar vi pga av religiösa skäl respektive för att hedra dom döda, för det är bullshit! Idag firar vi bara jul, nyår, påsk och halloween för att det är kul och för att vi ska få umgås med personer som betyder något för oss. Vi får saker och vi får ge saker och vi får partaja lite tillsammans. Det är enda anledningarna!


Dom jag tror klagar mest på Alla hjärtans dag firandet är nog dom bittra, olyckliga och ensamma. Och då menar jag inte bara singlar, för enligt mig kan man väl fira Alla hjärtans dag även fast man är singel. Precis som att man kan känna sig ensam och olycklig i ett förhållande.  Och är det så att du är ensam och olycklig, så se alla hjärtans dag som en utmaning att ändra på situationen du sitter i. Ring dina vänner, mamma och pappa, syskon och resten av familjen. För dom om några är väl nära och kära?! Och är du med dom så känner du dig aldrig ensam!


Själv ska jag fira genom att gå ut och äta en god middag tillsammans med Daniel och några av våra vänner. Plus att jag kanske fixar en liten överraskning åt min älskling.




Kommentarer
Postat av: Jujjan

I will be your vanelitne ;)

2009-02-13 @ 19:09:40
URL: http://manori.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0